ROBERT MARSÉ: STOELEN VAN HERGEBRUIKTE MATERIALEN

Je herkent zijn stoelen misschien van de Dutch Design Week, waar hij afgelopen jaar naast Piet Hein Eek zijn producten mocht showen. Ook op de komende editie van het grootste designevenement van Noord-Europa hoopt product designer Robert Marsé te shinen met zijn creatieve ontwerpen. Waar komt zijn fascinatie voor hergebruik van materialen vandaan? Hoe gaat hij te werk bij het maken van stoelen? Hij neemt ons mee in zijn hoofd en werkplaats.

Kleine ekster

“Als kleine jongen was ik al bezig met dingen uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. Kijken hoe ze gemaakt zijn. Ik tekende veel, bouwde hutten en volgde een cursus pottenbakken. Ja, je kunt wel zeggen dat ik een creatief kind was. Ook mijn fascinatie voor oude en interessante spullen vindt zijn oorsprong in mijn jeugd. Ik zat aan de tv gekluisterd als er iets verteld werd over samenlevingen van duizenden jaren geleden. Hoe leefden ze? Wat voor objecten gebruikten ze? Als ik weer eens met vondsten uit het zwembad of van de straat thuiskwam, waren mijn ouders niet altijd even enthousiast… Mijn slaapkamer was net een showroom en mijn moeder noemde me ekster. Dat zegt genoeg denk ik. 

Ook al wilde ik jarenlang archeoloog worden, ik ben uiteindelijk toch naar het Sint Lucas College in Boxtel gegaan. Daar leerde ik alles over creatieve vormgeving, interieur- en productstyling & fotografie. Ook leerde ik hoe je een product overbrengt op een klant. Ik wilde het product meer van mezelf maken, vandaar dat ik vervolgens gewapend met materialen en mijn portfolio richting de Kunstacademie in Arnhem ging. In december 2021 haalde ik mijn diploma Product Design.” 

Grote verzamelaar

“Jaren later kijk ik nog op dezelfde manier naar spullen als vroeger. Loop ik op straat of door de kringloopwinkel, dan zie ik veel schoonheid in oude dingen. Elk object draagt een verhaal met zich mee en heeft een historie. Het heeft een productieproces ondergaan en om het vorm, kleur, sterkte en flexibiliteit te geven, is er veel energie in gestopt. Daarom vind ik het ook zo zonde als mensen snel iets weggooien. Laatst gaf ik Marktplaats een zoekopdracht naar gratis producten in een straal van 10 kilometer. Tot mijn verbazing kwamen er 60 tot 100 producten per dag voorbij!  

Omdat afbreken tot poeder of pulp en het ombouwen tot nieuw product ook weer energie kost, is recycling niet altijd het antwoord denk ik. Veel objecten hebben nog prima kwaliteiten, die kun je in je voordeel gebruiken. Stel één onderdeel is in slechte staat, dan is een deel van het product nog wel goed. Je kunt het opnieuw rangschikken of een stuk eraf halen. Ik zie al dat materiaal op Marktplaats dan ook als buitenkans. En ik kies de dingen die me aantrekken.” 

De eerste stoel

“Ik besloot een paar jaar geleden stoelen te gaan maken, omdat dat een bekend voorwerp is dat tot de verbeelding spreekt. Een stoel heeft een duidelijke anatomie: poten, zitten en een leuning. Door een collectie stoelen te maken, kun je ook snel de verschillen en gelijkenissen zien. Als ik een compleet interieur met verschillende meubels had gemaakt, dan kon je onderling minder goed vergelijken. Doordat ik dezelfde soort objecten maak, zie je snel de potentie van mijn manier van maken. 

Mijn eerste stoel is meteen mijn masterpiece, al zeg ik het zelf. Ik maakte een selectie uit de gevonden spullen die ik had staan en ben gaan puzzelen. Uiteindelijk hebben veel onderdelen van buitenspeelgoed een nieuw leven gekregen in deze spannende, kleurrijke stoel.”   

Vorm en compositie

Een stoel is natuurlijk niet meteen een stoel. Om erop te kunnen zitten, heeft hij ten eerste een bepaalde vorm en formaat nodig. Zie ik een object waarvan ik denk ‘dit zou een mooie rugleuning of zitting kunnen zijn’, dan begin ik daarmee. Vervolgens zie ik ergens een deel van een armleuning of poot in. Daaromheen ga ik missende stukken uit mijn berg objecten zoeken. Als een puzzel haal ik er steeds stukjes bij. Past het niet, dan kijk ik of iets anders beter past. Soms haal ik er een stukje af, zet ik er een stukje tussen om iets te verlengen en ga zo maar door. Het is een intuïtief proces. Net als bij styling, daar kijk je ook naar de compositie en zoek je een bepaalde harmonie.” 

Stevigheid

“Na vorm en compositie komt de stevigheid. Wat is een passende verbindingsmethode bij het materiaal? Voor mijn eerste stoel gebruikte ik hout en schroeven. Dat werkt lekker snel. Ik heb ook veel met bouten, moeren en schroefdraad gewerkt. Voor de stoel met kinderzitjes erin verwerkt, gebruikte ik metaal en popnagels voor de verbindingen. Dit omdat het veel losse onderdelen betrof en je podnagels maar aan één kant hoeft in te schieten. Het gevolg was dat de stoel minder stevig werd. Ik moest er veel extra’s tussen zetten om hem stevig te krijgen.  

Het is ook een kwestie van experimenteren en al doende de beste verbindingstechniek vinden. Het hangt ook af van de spullen die je kiest voor de stoel. Soms moet je specifieke verbindingsstukken maken. Kijk bijvoorbeeld naar mijn Siamese bankje, gemaakt van houten onderdelen. Voor de plek waar de rugleuning bij de zitting komt, bedacht en maakte ik iets van metaal.” 

Dutch Design Week

“Vorig jaar stond ik op de Dutch Design Week. Bij Piet Hein Eek, de best bezochte locatie. Het was dan ook erg druk en ik kreeg leuke reacties. Veel mensen herkennen wel iets in mijn stoelen en zijn direct geboeid. Ze zien ze vooral als uniek kunstitem of sculptuur. Al kun je er dus ook zeker op zitten! Ik hoop er dit jaar weer te mogen staan. 

Naast exposities verkoop ik de verzinsels die ik in mijn atelier maak ook via mijn website en social media. In totaal heb ik nu een aantal stoelen verkocht. Omdat ik er (nog) niet van kan leven, werk ik als product developer bij een bedrijf dat kleding maakt voor de horeca. Ik ontwerp kleding voor koks en bedieningspersoneel. Erg leuk voor iemand die houdt van koken en vroeger veel bijbaantjes had in de horeca! Op mijn vrije dagen ben ik te vinden in mijn werkplaats en werk ik aan mijn stoelen.” 

Op naar een duurzame toekomst

Ik zie toekomst in mijn werk, aangezien we in een enorme consumptiemaatschappij zitten. Mensen gooien makkelijk dingen weg om weer iets mooiersof nieuwers terug te kopen. Ze kijken niet verder dan de gegeven functie van het object of de vorm waarin het wordt aangeboden. Ik zie het als mijn missie om te laten zien dat onze spullen veel meer potentie hebben. Ben je ergens op uitgekeken? Herschik het dan op een manier waarop het weer interessant voor je is. Gaat iets kapot? Kijk of je onderdelen ergens anders voor kunt gebruiken. Zo kom je uit het koopritme dat ons door de marketing- en productiemachines wordt opgelegd. Met een beetje geluk en idealisme lossen we zo het materiaaltekort in bijvoorbeeld de bouw op. Er zit zoveel potentie in dat wat we al hebben!” 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Pinterest
Deel op WhatsApp

2 reacties

  1. Geweldig Robert ,wij waren ook op de Dutch Design week ,het is fantastisch om al die creaties te zien hartstikke goed bezig complement ?????

    • Hi Doris, Wat een leuke reactie!
      Mooi he die creatieve en duurzame zitoplossingen van Robert!? Vinden wij ook.
      We geven je compliment zeker even door aan Robert!
      Groetjes

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

Plaats Reactie